Oulun ensim­mäi­set Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läät kokoon­tui­vat työ­pa­jan mer­keis­sä

Oulun uuden Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läs-ohjel­man toi­min­ta läh­ti käyn­tiin kes­ki­viik­ko­na 18. jou­lu­kuu­ta, kun kau­pun­gin brän­di­lä­het­ti­läik­si ryh­ty­neet yri­ty­se­dus­ta­jat kokoon­tui­vat ensim­mäis­tä ker­taa yhtei­seen työ­pa­jaan.

Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läs-kon­sep­tin ydin­i­dea on kou­lut­taa Oulun seu­dul­la toi­mi­vien yri­tys­ten eri­tyi­ses­ti kan­sain­vä­li­sen myyn­nin ammat­ti­lai­set vie­mään yhte­näis­tä Oulun brän­di­vies­tiä muka­naan maa­il­mal­le. Toi­min­nas­sa muka­na ole­vat lähet­ti­läät edus­ta­vat eri yri­tyk­siä ja taus­to­ja, mut­ta he kaik­ki koh­taa­vat työs­sään jat­ku­vas­ti tilan­tei­ta, jois­sa pää­se­vät ker­to­maan ihmi­sil­le Oulus­ta.

Brän­di­lä­het­ti­läs­toi­min­nan tavoit­tee­na on tukea yri­tyk­siä tar­joa­mal­la heil­le tie­toa, kou­lu­tuk­sia ja mate­ri­aa­le­ja, joi­ta he koke­vat itse tar­vit­se­van­sa ker­toes­saan Oulus­ta asiak­kail­leen ja yhteis­työ­kump­pa­neil­leen. Toi­min­nan olen­nai­nen osa tulee ole­maan muka­na ole­vien yri­tys­ten tar­pei­den perus­teel­la koot­tu päi­vit­ty­vä info­pa­ket­ti, jota yri­tyk­set voi­vat hyö­dyn­tää esi­mer­kik­si hou­ku­tel­les­saan asiak­kai­taan Ouluun.

Oulun brän­di: poh­joi­nen, inhi­mil­li­nen ja äly­käs

Oulun ensim­mäi­set Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läät ovat Timo Huo­ta­ri Pro­me­tec Tools Oy:stä, Miia Yli­kon­tio­la Boo­gie Softwa­re Oy:stä, Aksu Läm­sä JOT Auto­ma­tion Oy:stä, Mik­ko Kon­tio Pei­li Vision Oy:stä, Pasi Kos­ki­nen EXFO Oy:stä ja Otto Simo­la Fin­ger­soft Oy:stä.

Ensim­mäi­sen Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läs-työ­pa­jan tavoit­tee­na oli kar­toit­taa, mitä lähet­ti­läät tie­tä­vät Oulun kau­pun­gis­ta ja kau­pun­gin brän­dis­tä, mitä tie­toa he hyö­dyn­tä­vät täl­lä het­kel­lä työs­sään sekä mil­lais­ta tie­toa he tar­vit­si­si­vat lisää.

Yritysbrändilähettiläät Timo Huotari, Mikko Kontio ja Aksu Lämsä

Timo Huo­ta­ri, Mik­ko Kon­tio ja Aksu Läm­sä jaka­mas­sa aja­tuk­si­aan.

Työ­pa­jas­sa kävi ilmi, että vaik­ka moni brän­di­lä­het­ti­läis­tä ei osan­nut suo­raan nime­tä Oulun brän­di­lu­paus­ta ”Asteen ver­ran…”, he jaka­vat maa­il­mal­la ihmi­sil­le tie­toa, joka on jo mel­ko hyvin lin­jas­sa Oulun kau­pun­gin brän­din kans­sa. Yhdes­sä oulu­lais­ten kans­sa muu­ta­ma vuo­si sit­ten kehi­tet­ty brän­di nojaa kol­meen ydin­a­si­aan: poh­joi­nen, inhi­mil­li­nen ja äly­käs.

Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läik­si ryh­ty­neet kan­sain­vä­li­sen myyn­nin ammat­ti­lai­set kuvai­li­vat ker­to­van­sa asiak­kail­le ja yhteis­työ­kump­pa­neil­le muun muas­sa Oulun poh­joi­ses­ta sijain­nis­ta, luon­nos­ta, vuo­den­ajois­ta, kor­keas­ta elä­män­laa­dus­ta, yhden­ver­tai­suu­des­ta, huip­pu­luo­kan tek­no­lo­gi­ses­ta osaa­mi­ses­ta sekä kau­pun­gis­ta läh­töi­sin ole­vis­ta menes­tys­yri­tyk­sis­tä.

Myös Oulun per­heys­tä­väl­li­syys ja niin sano­tun pie­ni­suu­ren kau­pun­gin omi­nai­suu­det nousi­vat esil­le.

– Ker­ron asiak­kail­le, että Oulus­sa on kaik­ki mitä tar­vit­set, mut­ta ei lii­kaa. Oulus­sa yhdis­ty­vät mie­les­tä­ni kor­kea­kou­lu­kau­pun­gin ja per­he­kau­pun­gin par­haat puo­let, Pei­li Visio­nin Mik­ko Kon­tio tote­si.

Lisä­tie­toa mate­ri­aa­leis­ta, tapah­tu­mis­ta ja kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­vuo­des­ta

Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läis­tä osa oli jos­kus käyt­tä­nyt kau­pun­gin sivuil­ta ladat­ta­vaa tai Business­Oulun kaut­ta saa­tua Oulu-aiheis­ta mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lia työs­sään, mut­ta osal­le täl­lai­sen mate­ri­aa­lin ole­mas­sao­lo tuli yllä­tyk­se­nä. Koot­tu tie­to­pank­ki sopi­vis­ta mate­ri­aa­leis­ta koet­tiin­kin hyö­dyl­li­se­nä tule­va­na kehi­tys­koh­tee­na.

Lisää hel­pos­ti löy­det­tä­vis­sä ole­vaa infor­maa­tio­ta kai­vat­tiin myös muun muas­sa Oulun tapah­tu­mis­ta, näh­tä­vyyk­sis­tä, akti­vi­teet­ti­tar­jon­nas­ta, varat­ta­vis­ta kokous- ja tapah­tu­ma­ti­lois­ta sekä muis­ta asiois­ta, jot­ka hel­pot­tai­si­vat ulko­maa­lais­ten asiak­kai­den vie­rai­luoh­jel­mien laa­ti­mis­ta.

Yritysbrändilähettiläät Otto Simola, Miia Ylikontiola ja Pasi Koskinen

Otto Simo­la, Miia Yli­kon­tio­la ja Pasi Kos­ki­nen ker­to­mas­sa, mitä teke­vät täl­lä het­kel­lä Oulus­sa vie­rai­le­vien asiak­kai­den kans­sa.

Työ­pa­jas­sa puhut­tiin lisäk­si Oulun hie­nos­ta kult­tuu­ri­tar­jon­nas­ta ja tule­vas­ta Euroo­pan kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­vuo­des­ta. Lähet­ti­läi­den koke­mus­ten mukaan Euroo­pan muis­sa mais­sa Oulun kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­vuo­si 2026 herät­tää pal­jon kiin­nos­tus­ta.

–  Kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­vuo­si kiin­nos­taa sel­väs­ti eten­kin Euroo­pas­sa. Me oulu­lai­set emme oikein edes ymmär­rä sen poten­ti­aa­lia, Pro­me­tecin Timo Huo­ta­ri ker­toi.

Yksi Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läs-toi­min­nan tämän het­ken kul­ma­ki­vis­tä onkin tuot­taa lähet­ti­läil­le kult­tuu­ri­pää­kau­pun­ki­vuo­des­ta tie­toa, jota he voi­vat levit­tää maa­il­mal­le.

Yritysbrändilähettiläät Timo Huotari ja Mikko Kontio keskustelemassa BusinessOulun kaupunkimarkkinoinnin yhteyspäällikön Johanna Kamusen kanssa.

Timo Huo­ta­ri ja Mik­ko Kon­tio kes­kus­te­le­mas­sa Oulun brän­dis­tä Business­Oulun kau­pun­ki­mark­ki­noin­nin yhteys­pääl­li­kön Johan­na Kamusen kans­sa.

Läh­de mukaan Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­lääk­si

Kaik­ki Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läät oli­vat innok­kai­ta ohjel­man käyn­nis­ty­mi­ses­tä. Lähet­ti­läät ker­toi­vat ole­van­sa kii­tol­li­sia tilai­suu­des­ta pääs­tä oppi­maan uut­ta sekä vah­vis­ta­maan kau­pun­gin ja yri­tys­ten välis­tä yhteis­työ­tä.

–  Olen asu­nut Oulus­sa jo pari­kym­men­tä vuot­ta enkä ole muut­ta­mas­sa tääl­tä pois. Tun­tuu hie­nol­ta, että täl­lai­sen mah­dol­li­suu­den kaut­ta voi nyt itse olla muka­na aut­ta­mas­sa ja kehit­tä­mäs­sä kau­pun­kia, tote­si Miia Yli­kon­tio­la Boo­gie Softwa­rel­ta.

Nyt alka­nut­ta Yri­tysbrän­di­lä­het­ti­läs-toi­min­taa tul­laan kehit­tä­mään edel­leen vuon­na 2025. Mukaan mah­tuu vie­lä lisää kon­sep­tis­ta kiin­nos­tu­nei­ta vien­nin, myyn­nin ja mark­ki­noin­nin ammat­ti­lai­sia. Mikä­li olet kiin­nos­tu­nut kau­pun­gin brän­di­lä­het­ti­lää­nä toi­mi­mi­ses­ta, ilmoi­ta sii­tä meil­le tämän lin­kin kaut­ta.

Lisä­tie­to­ja: Johan­na Kamu­nen, johanna.kamunen@businessoulu.com, p. 050 4328873

Saksalainen lentoyhtiö Lufthansa aloitti suorat lennot Ouluun

Luft­han­san ensi­len­to las­keu­tui Ouluun

Saksalainen lentoyhtiö Lufthansa ilmoitti heinäkuussa aloittavansa suorat reittilennot Münchenin ja Oulun välillä joulukuussa 2023. Ensimmäinen lento laskeutui Oulun lentoasemalle 16.12. ja Saksasta saapuneet matkustajat otettiin vastaan juhlallisin menoin.