Oulun ensimmäiset Yritysbrändilähettiläät kokoontuivat työpajan merkeissä
Oulun uuden Yritysbrändilähettiläs-ohjelman toiminta lähti käyntiin keskiviikkona 18. joulukuuta, kun kaupungin brändilähettiläiksi ryhtyneet yritysedustajat kokoontuivat ensimmäistä kertaa yhteiseen työpajaan.
Yritysbrändilähettiläs-konseptin ydinidea on kouluttaa Oulun seudulla toimivien yritysten erityisesti kansainvälisen myynnin ammattilaiset viemään yhtenäistä Oulun brändiviestiä mukanaan maailmalle. Toiminnassa mukana olevat lähettiläät edustavat eri yrityksiä ja taustoja, mutta he kaikki kohtaavat työssään jatkuvasti tilanteita, joissa pääsevät kertomaan ihmisille Oulusta.
Brändilähettilästoiminnan tavoitteena on tukea yrityksiä tarjoamalla heille tietoa, koulutuksia ja materiaaleja, joita he kokevat itse tarvitsevansa kertoessaan Oulusta asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen. Toiminnan olennainen osa tulee olemaan mukana olevien yritysten tarpeiden perusteella koottu päivittyvä infopaketti, jota yritykset voivat hyödyntää esimerkiksi houkutellessaan asiakkaitaan Ouluun.
Oulun brändi: pohjoinen, inhimillinen ja älykäs
Oulun ensimmäiset Yritysbrändilähettiläät ovat Timo Huotari Prometec Tools Oy:stä, Miia Ylikontiola Boogie Software Oy:stä, Aksu Lämsä JOT Automation Oy:stä, Mikko Kontio Peili Vision Oy:stä, Pasi Koskinen EXFO Oy:stä ja Otto Simola Fingersoft Oy:stä.
Ensimmäisen Yritysbrändilähettiläs-työpajan tavoitteena oli kartoittaa, mitä lähettiläät tietävät Oulun kaupungista ja kaupungin brändistä, mitä tietoa he hyödyntävät tällä hetkellä työssään sekä millaista tietoa he tarvitsisivat lisää.
Timo Huotari, Mikko Kontio ja Aksu Lämsä jakamassa ajatuksiaan.
Työpajassa kävi ilmi, että vaikka moni brändilähettiläistä ei osannut suoraan nimetä Oulun brändilupausta ”Asteen verran…”, he jakavat maailmalla ihmisille tietoa, joka on jo melko hyvin linjassa Oulun kaupungin brändin kanssa. Yhdessä oululaisten kanssa muutama vuosi sitten kehitetty brändi nojaa kolmeen ydinasiaan: pohjoinen, inhimillinen ja älykäs.
Yritysbrändilähettiläiksi ryhtyneet kansainvälisen myynnin ammattilaiset kuvailivat kertovansa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille muun muassa Oulun pohjoisesta sijainnista, luonnosta, vuodenajoista, korkeasta elämänlaadusta, yhdenvertaisuudesta, huippuluokan teknologisesta osaamisesta sekä kaupungista lähtöisin olevista menestysyrityksistä.
Myös Oulun perheystävällisyys ja niin sanotun pienisuuren kaupungin ominaisuudet nousivat esille.
– Kerron asiakkaille, että Oulussa on kaikki mitä tarvitset, mutta ei liikaa. Oulussa yhdistyvät mielestäni korkeakoulukaupungin ja perhekaupungin parhaat puolet, Peili Visionin Mikko Kontio totesi.
Lisätietoa materiaaleista, tapahtumista ja kulttuuripääkaupunkivuodesta
Yritysbrändilähettiläistä osa oli joskus käyttänyt kaupungin sivuilta ladattavaa tai BusinessOulun kautta saatua Oulu-aiheista markkinointimateriaalia työssään, mutta osalle tällaisen materiaalin olemassaolo tuli yllätyksenä. Koottu tietopankki sopivista materiaaleista koettiinkin hyödyllisenä tulevana kehityskohteena.
Lisää helposti löydettävissä olevaa informaatiota kaivattiin myös muun muassa Oulun tapahtumista, nähtävyyksistä, aktiviteettitarjonnasta, varattavista kokous- ja tapahtumatiloista sekä muista asioista, jotka helpottaisivat ulkomaalaisten asiakkaiden vierailuohjelmien laatimista.
Otto Simola, Miia Ylikontiola ja Pasi Koskinen kertomassa, mitä tekevät tällä hetkellä Oulussa vierailevien asiakkaiden kanssa.
Työpajassa puhuttiin lisäksi Oulun hienosta kulttuuritarjonnasta ja tulevasta Euroopan kulttuuripääkaupunkivuodesta. Lähettiläiden kokemusten mukaan Euroopan muissa maissa Oulun kulttuuripääkaupunkivuosi 2026 herättää paljon kiinnostusta.
– Kulttuuripääkaupunkivuosi kiinnostaa selvästi etenkin Euroopassa. Me oululaiset emme oikein edes ymmärrä sen potentiaalia, Prometecin Timo Huotari kertoi.
Yksi Yritysbrändilähettiläs-toiminnan tämän hetken kulmakivistä onkin tuottaa lähettiläille kulttuuripääkaupunkivuodesta tietoa, jota he voivat levittää maailmalle.
Timo Huotari ja Mikko Kontio keskustelemassa Oulun brändistä BusinessOulun kaupunkimarkkinoinnin yhteyspäällikön Johanna Kamusen kanssa.
Lähde mukaan Yritysbrändilähettilääksi
Kaikki Yritysbrändilähettiläät olivat innokkaita ohjelman käynnistymisestä. Lähettiläät kertoivat olevansa kiitollisia tilaisuudesta päästä oppimaan uutta sekä vahvistamaan kaupungin ja yritysten välistä yhteistyötä.
– Olen asunut Oulussa jo parikymmentä vuotta enkä ole muuttamassa täältä pois. Tuntuu hienolta, että tällaisen mahdollisuuden kautta voi nyt itse olla mukana auttamassa ja kehittämässä kaupunkia, totesi Miia Ylikontiola Boogie Softwarelta.
Nyt alkanutta Yritysbrändilähettiläs-toimintaa tullaan kehittämään edelleen vuonna 2025. Mukaan mahtuu vielä lisää konseptista kiinnostuneita viennin, myynnin ja markkinoinnin ammattilaisia. Mikäli olet kiinnostunut kaupungin brändilähettiläänä toimimisesta, ilmoita siitä meille tämän linkin kautta.
Lisätietoja: Johanna Kamunen, johanna.kamunen@businessoulu.com, p. 050 4328873